Arama Motoru Nedir? Ne İşe Yarar?
Günümüzde hem internet kullanıcı sayısı hem de internet kullanımı, teknolojinin hızlı gelişimine paralel olarak gittikçe artıyor. İnternet kullanımı konusunda da akla gelen kavramların başında arama motorları yer alıyor. Sosyal medya platformlarında her ne kadar fazla zaman geçirilse de her internet kullanıcısı günde en az bir defa arama motorlarını da ziyaret ediyor. Peki arama motoru nedir? Arama motoru ne işe yarar?
Arama Motoru Nedir?
Arama motoru, merak ettiğimiz ya da öğrenmek istediğimiz bilgilerin internet üzerinde yer aldığı sitelere ulaşmamızı sağlayan bir sistemdir. Arama motoru temel olarak aradığımız sözcükler ya da sözcük grupları ile alakalı arama sonuçlarını önümüze sıralar. Arama motorunun bölümleri web robotu, arama indeksi ve kullanıcı arama birimi olarak adlandırılan üç bölümden oluşur.
Arama Motoru Ne İşe Yarar?
Google arama motoru internette yer alan tüm bilgileri, çeşitli kodlar aracılığıyla okur ve bu bilgileri, HTML olarak internet kullanıcılarına sunar. Arama motorlarının belirledikleri uygunluk kriterlerine göre internet kullanıcıları tarafından en çok tıklananlardan en az tıklananlara doğru bir sıralamayla yer alıyor. Arama motorlarının çok sık kullanılmasının en büyük nedeni, bir siteye erişmeniz için URL bilgilerini direkt arama çubuğuna yazmanıza gerek kalmamasıdır. Bu da pratik bir arama sistematiği geliştirilmesi anlamına gelir.
Çoğu zaman spesifik bir siteye girmekten ziyade, aranılan bilgiye ulaşmak için ilgili siteleri ziyaret etmek için arama motoru kullanılır. Örnekle açıklamak gerekirse, arama motorunuza “Kredi faiz oranları” yazdığınızda birçok sonuç ile karşılaşırsınız ve karşılaştığınız sitelerden gözünüze çarpan ilk siteye tıklarsınız. Bu noktada ihtiyacınız olan bilgi sadece kredi faiz oranları ile alakalı olanlardır ve arama motorları da size en uygun sonuçları çıkaracaktır. Peki arama motorlarının çalışma prensibi nasıldır?
Arama Motorları Nasıl Çalışır?
Bir arama motorunun kullanıcılara sonuç sunabilmesi için, internette var olan içerikler ile indekslenmiş olması şarttır. Bu indeksleme işlemi web sitelerinin birbirlerine bağlantı vermeleri, verilen bağlantılar aracılığıyla web sitelerinin dolaşılması ve ulaşılan sayfa içeriklerinin depolanması ile oluşur. Kullanıcı arama birimi indekslerin aranabilir hale gelmesini sağlar. Arama motorlarına indekslenebilmek isteyen sitelerin kimi zaman bu motorlara kayıt yaptırmaları gerekebilir. Bu kayıt işlemi sonrası arama motorları, aranan sözcüklerden yola çıkarak kullanıcıyı ilgili sitelere yönlendirirler.
Kendi sitelerini arama sıralamalarında üst sıralara taşımak isteyen web site sahipleri ya da içerik üreticilerinin SEO (Arama motoru optimizasyonu) adı verilen ve arama motorlarının belirlediği kriterlere uygun düzenlemeleri yapmaları şarttır. İnternet kullanıcılarına en iyi sonuçları sunmak isteyen arama motorları, web sitelerinden bazı kurallara uymalarını ve kullanıcılara ihtiyacı olan bilgileri en doğru şekilde sunmalarını şart koşar.
Bir web sitesinin SEO çalışmasını yaparken ise bazı kriterlere dikkat edilmesi gerekmektedir. Bu kriterler arasında;
- Arama motorlarının yayınladığı güncel bilgileri takipte kalınması,
- İçeriklerin özgün olarak üretilmesi,
- Web sitesinin tasarımından yapısına kadar kullanıcı dostu olması,
- Web sitesinde yazım kurallarına uygun, faydalı içerikler olması gibi kriterler yer alır.
Bu kriterler ne kadar iyi bir şekilde uygulanırsa, web siteniz arama motorlarında o kadar ön plana çıkacaktır. Örneğin, ürettiğiniz içeriklerin kopya içerik olması durumunda web siteniz arama motorlarında ön sıralarda yer almaz, çünkü arama motorlarının kopya içerikleri indekslemesi imkansızdır. Bu durumda da site ziyaretleriniz düşük olur ve içeriklerinizin ilgili kitleye ulaşmaması, hizmet ve ürünlerinizin satışını yapmakta zorlanmanız gibi olumsuz durumlar söz konusu olur.