Site Hızı Optimizasyonu Nedir, Nasıl Yükseltilir?
Temel olarak, bir web sayfası gösterimi örneğinden belirlenen sayfa yükleme süresi site hızı olarak tanımlanır. Web sitesi hızı, ziyaretçilerin ürün, bilgi ve hizmetlere erişmesinde önemli bir gösterge olarak kabul edilir. Site hızı, web sitesi sıralaması ve kullanıcı deneyimi arasında doğrudan bir ilişki vardır.
SEO için oldukça önemli olan kullanıcı memnuniyeti hem web sitesi hızına hem de web sitesi içeriğine bağlıdır. Açılmayan bir siteden yaklaşık 5 saniye içinde ayrılan kullanıcılar, SEO’yu olumsuz etkiler ve Google’ın kullanıcı memnuniyetine dayalı önerilerde web sitenizi göstermesini engeller.
Site hızı yüksek olan bir web sitesi, arama sonuçlarında diğer web sitelerine göre daha üst sıralarda yer alabilir. Bir web sayfasını çok geç açmak, kullanıcı deneyimini olumsuz etkileyebilir ve kullanıcıların sayfadan ayrılarak başka bir web sitesine yönlendirilmesine neden olabilir. Bu nedenle site hızı ölçme işlemini doğru şekilde optimize etmek çok önemlidir.
Site Hızı Nasıl Öğrenilebilir?
Bir sayfanın yüklenmesi, farklı işlemlerin bir kombinasyonundan oluşur. Bu süreçlerin hızı birçok faktöre bağlıdır. Bu nedenle, site hızı ölçme için çeşitli metrikler kullanılır. Google Speed Test olarak da bilinen metrikler, sitenizin hızının neye bağlı olduğunu size söyleyebilir.
• First Contenful Paint
İlk anlamlı görüntü olarak bilinen bu metrik, ilk anlamlı görüntünün sayfada görünmesinin ne kadar sürdüğünü gösterir.
• Comulative Layout Shift (CLS)
Comulative Layout Shift, web sitesi hız raporlaması için temel web verileri ölçümlerinden biridir. Google bu metrikleri yayınlayarak, kullanıcı deneyiminin yanında site hızı da belirleyici etkenler arasına girerek dikkate alındığını duyurdu.
• Speed Index
Bu ölçüm, bir sayfanın yüklenmeye başladığında görsel olarak ne kadar hızlı oluşturulduğunu ölçer.
• Total Blocking Time
Zengin içerikli ilk renk oluşturma işleminden sayfa etkileşimine kadar geçen süredir. Bu süre zarfında kullanıcı sayfada oluşturulmakta olan içeriği görebilir ancak sayfa üzerinde herhangi bir işlem gerçekleştiremez. Bu nedenle, bu süreyi olabildiğince kısa tutmak, kullanıcı deneyimini geliştirir.
• Time To Interactive
Bu metrik, bir kullanıcının bir sayfayla etkileşime geçmesinin ne kadar sürdüğünü gösterir (bir sayfada yapılabilecek herhangi bir eylemi, örneğin bir düğmeyi tıklamak, bir sayfaya bağlantı vermek, arama çubuğunu kullanmak vb. düşünebilirsiniz). Çoğu web sayfası, kullanıcının sayfayla etkileşime girmesi için sayfadaki tüm kaynakların yüklenmesini gerektirmez. Kritik kaynakların erken yüklenmesini sağlayarak bu süreyi azaltabilirsiniz.
• Largest Contentful Paint (LCP)
Bu metrik, sayfadaki en büyük öğenin ne zaman göründüğünü ölçer. Böylece web sitenizin ana içeriğinin kullanıcının önünde ne kadar hızlı göründüğünü bilirsiniz.
Site Hızı Optimizasyonu İçin Neler Yapılabilir?
Site hızı optimizasyonu, ziyaretçilerin ve arama motorunun web sayfanızı ziyaret etmesi ve oluşturulan içeriğe erişmesi için gereken süreyi azaltmaya yönelik tüm iyileştirme çalışmalarını içerir. Web sitenizin hızını optimize etmek ve iyileştirmek için uygulayabileceğiniz bazı özel yöntemler şunlardır:
• Görsel optimizasyon
• Yönlendirmeli zincirlerden kaçının
• Geliştirilmiş sunucu yanıt süresi
• 301 yönlendirme sayısını azaltın
• CDN hizmetlerini kullanma
• Önbellek yapılandırması
• Metin ve kod optimizasyonu
• JS kaynak optimizasyonu.
Site Hızı Düşük Olduğunda Neler Olur?
Yavaş web sitesi hızının çeşitli araştırmalar sonucunda olumsuz durumlar ortaya çıkmıştır. Hatta bu çalışmalardan bazılarının sitenizin başarısı üzerinde doğrudan etkisi vardır. Ek olarak, yavaş sayfa hızının sitenizin bütünü üzerindeki etkisini araştırmanız gerekiyor.
Web siteniz yavaşsa, kullanıcılar bu süreyi beklemeden sayfadan ayrılabilirler. Siteyi bir kez ziyaret ettikten sonra uzun süre bekleyen kullanıcılar siteyi bir daha ziyaret edemeyebilir. Büyük işletmeler için site hızlarının bir an için bile yavaş olması büyük kayıplara yol açabilir.
Site hızı nedeniyle düşük ziyaretçi oranları, zaman içinde daha düşük arama motoru sıralamalarına yol açabilir. Arama motorları için başarı kriterlerinden biri olan sayfa hızı, beklenen etkiyi sağlamadığı takdirde düşük puan verilebilmektedir.
Site Hızı Neden Önemlidir?
Ziyaretçiler, hizmet veya bilgi almak için bir web sitesine giriş yaparken uzun saatler beklemekten hoşlanmazlar. Bir sayfa etkinleştirilirse ve tamamen kullanılabilir olması için çok uzun süre beklenirse, ziyaretçi doğrudan başka bir sayfaya gider.
Bazı ziyaretçiler, yalnızca sayfayı ne kadar hızlı açtıklarına göre bir web sitesi seçer ve yalnızca bu sayfada bilgi alışverişinde bulunur. Bu nedenle site hızı, sayfa başarısını doğrudan etkiler.
90 ile 100 arası bir web sitesi yükleme hızı için iyi performans, 50 ile 89 arası ise düşük performans anlamına gelir. Site giriş hızınız 50’nin altındaysa çok fazla ziyaretçi kaybetmemek için site hızı analizi yaparak performansını değiştirmelisiniz.
Ticaret Siteleri İçin Site Hız Testinin Etkileri Nedir?
Web sitesi hızı, web sitesi sıralamasını ve kullanıcı deneyimini doğrudan etkiler. Yüksek site hızına sahip ticaret siteleri, arama sonuçlarında daha üst sıralarda yer alarak dikkatleri üzerine çekebilir.
Site hız testi uygulanarak optimize edilmiş web sitesi ile kullanıcı deneyimini iyileştirerek web sitesi hızından dolayı müşteri kaybetmeyi de önleyebilirsiniz. Üstelik web sitenizin hızı arttıkça dönüşüm oranınız da artar.
Site Hızını Arttırmak İçin Ne Yapılabilir?
Web sitesi, yazılımına uygun bir sunucuda barındırılmalı ve sunuculardan hiçbiri yazılım gereksinimlerini karşılamıyorsa, sunucu yükseltilmelidir. Web sitesi yazılımı ve bileşenleri; tasarım, arka planda çalışan eklentiler ve uygulamalar, web sitesini yavaşlatmayan sertifikalı bileşenler olmalıdır.
Sitenizin içerik-kod oranı içeriğe yaklaştıkça, kod sayısını azaltmak sitenizi hızlandıracaktır. Web sitenizde barındırılan resimler, videolar, belgeler ve diğer dosyalar mümkün olduğunca küçük olacak şekilde sıkıştırılmalıdır.
Ek sunucu desteği ve LS Cache gibi önbelleğe alma araçlarıyla web sitenizin önbelleğinin verimli kullanımı (önbelleğe alma), mümkün olduğunda web site hız testi sonucunuz istenilen değerde çıkar.