Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) Nedir?
Bir web sitesinden veya mobil uygulamadan dönüşüm oranını artırma işlemi, dönüşüm oranı optimizasyonu (CRO) olarak adlandırılır. CRO işleminde genel olarak yapılacak işlemler sabittir. Tipik olarak CRO yapılırken sitenizdeki veya uygulamanızdaki geliştirilebilecek öğeler için fikir üretilir ve bu hipotezler A/B testi ve çok değişkenli testler yoluyla doğrulama işlemine tabi tutulur. Dönüşüm oranı optimizasyonu, dijital pazarlama faaliyeti sonunda elde edilmek istenen dönüşüm tipine göre oluşturulmalıdır. Başlıca dönüşüm optimizasyonu türleri Yatırımın Geri Dönüş Oranına göre optimizasyon ve Edinim Başına Maliyet optimizasyonu olmak üzere iki başlığa ayrılır.
Peki Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) neden önemlidir ve neden yapılmalıdır?
Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (CRO) Neden Önemlidir?
Sahip olduğunuz ziyaretçilerden ve kullanıcılardan daha fazla değer alarak müşteri edinme maliyetlerinizi düşürmenizi sağlayan dönüşüm oranı optimizasyonu bu noktada ön plana çıkar. Ziyaretçi başına gelirinizi dönüşüm oranınızı optimize ederek artırabilir ve daha fazla müşteri kazanarak işinizi geliştirebilirsiniz.
Örnekle açıklamak gerekirse, bir açılış sayfasının dönüşüm oranının %10 olduğunu farz edelim ve bu sayfa ayda 2000 ziyaretçi alıyorsa, sayfa ayda 200 dönüşüm oluşturuyor demektir. Sayfadaki farklı öğeleri optimize ederek dönüşüm oranı %15’e yükseltilebilirse, üretilen dönüşümlerin sayısı ayda %50 ila 300 arasında yükselir.
Bu dönüşümleri artırma konusunda her zaman iyileştirme için gerek duyulacak adımlar mevcuttur. Kullanıcıları için daha iyi bir deneyim oluşturmak ve dönüşümleri artırmak isteyen şirketler sitelerini ve uygulamalarını sürekli olarak yineler ve geliştirirler.
Dönüşüm Metrikleri Yapma
Dönüşüm oranı optimizasyonunun belli başlı aşamalar vardır. CRO öncelikle herhangi bir web sayfası veya uygulama ekranı için dönüşüm hedeflerinin ne olduğunu belirleyerek işe başlar. Bulunduğunuz iş türü ve hedeflerinizin ne olduğu web sitenizin veya mobil uygulamanızın başarısını yakından etkileyecektir.
Ürünleri çevrimiçi olarak sattığınızı farz ettiğimizde sizin için dönüşüm satın alımlar veya alışveriş sepetlerine bir ürün ekleyen ziyaretçiler olabilir. Başka işletmelere ürün veya hizmet satıyorsanız, web sitenizin topladığı müşteri adaylarının form sayısını veya sayfa indirme sayısını ölçme ihtimaliniz vardır. Dönüşüm ölçümleriniz hedef kitlenizle dijital etkileşimleriniz için oluşturduktan sonra, dönüşüm oranı optimizasyonuyla dijital müşteri deneyimlerinizi iyileştirebilirsiniz.
Şimdi kategorisine göre düzenlenen bazı ortak dönüşüm hedeflerini inceleyelim:
Medya: Reklam görünümleri, önerilen içerik etkileşimi, bülten abonelikleri, sayfa görünümleri
E-ticaret: Alışveriş sepeti tamamlama oranı, ürün satışları, e-posta bültenine kaydolma, alışveriş sepetine ekleme
Seyahat: Yardımcı satın almalar, rezervasyon dönüşümleri, sosyal paylaşımlar
B2B: Sonlandırılan fırsatlar, müşteri adayları formu
Optimize Edilecek Alanların Tespit Edilmesi
Dönüşüm oranı optimizasyonu sürecindeki ilk adım olan metrikleriniz tanımlandıktan sonra, bir sonraki adım, dönüşüm hunisinin hangi bölümünü optimize etmek istediğinizi tespit etmektir. Genel olarak, dönüşüm piramidinizin en yüksek miktarda trafik alan veya en fazla sayıda dönüşüm üreten bölümünü düzenlemeye başlayacaksınız. Bu sayfalara yoğunlaşarak, değişikliklerin sonuçlarını daha süratli bir şekilde görebilecek ve işiniz üzerinde daha büyük bir etkiye sahip olacaksınız.
En değerli sayfalarınız veya sitenizin geri kalanıyla karşılaştırıldığında başlamak için diğer potansiyel yerler, düşük performans gösteren sayfaları işaret eder. Bu alanların iyileştirilmesi yine dönüşüm hedefleriniz üzerinde en büyük etkiye sebep olabilir.
Örnek vermek gerekirse, bir giyim firması, şapka sayfalarının çok fazla trafik aldığını ancak sitenin geri kalanından çok daha düşük bir dönüşüm oranına sahip olduğunu görebilir. Bu sayfanın dönüşüm oranını yukarı taşıyarak, CRO çabaları sonrasında satışlarında büyük bir iyileşme fark edebilir.